Trolejbusem na letiště

Na jaře příštího roku propojí Veleslavín a Letiště Václava Havla trolejbusy. Nahradí autobusovou linku 119.

Trolejbusová trať má být dlouhá zhruba devět kilometrů a povede od Nádraží Veleslavín až na Letiště Václava Havla. Trolejové vedení bude pokrývat zhruba polovinu z této délky, skončí u Terminálu 3. Zbytek trasy pojedou trolejbusy na baterie, které se budou dobíjet jízdou pod trolejí, v obratištích a dalších stanovištích.

„Linka 119 v současné podobě je přeplněný autobus, který není schopen důstojně přepravovat turisty na letiště a zároveň obyvatele Prahy 6 z Liboce a Ruzyně. Velkokapacitní ekologické dopravní prostředky na této lince zajistí cestujícím lepší komfort,“ říká radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS). Dvoučlánkové autobusy totiž nahradí nové tříčlánkové trolejbusy dlouhé 25 metrů. Nejenže pojmou více cestujících, ale zároveň jsou šetrnější k životnímu prostředí.

Výstavba trolejbusové trati byla naplánovaná na toto období také proto, aby šlo práci maximálně koordinovat s prodloužením tramvaje na Dědinu a s tím spojenými uzavírkami. Při stavbě trolejbusové tratě se bude snažit dopravní podnik využít většinu sloupů trakčního tramvajového vedení na Evropské ulici. Jen je bude muset doplnit výložníky a přivést k nim kabelové vedení. Nové sloupy bude stavět jen od tramvajové smyčky Divoká Šárka po Terminál 3. Nicméně i tady se bude v maximální míře snažit využívat sloupy veřejného osvětlení. Trolejbusy se do Prahy 6 vracejí po téměř devadesáti letech. Od roku 1936 jezdily na lince ze Střešovic přes Ořechovku na Hanspaulku. „Z pohledu historického nás těší návrat trolejbusů do Prahy 6. V návaznosti na připravovanou elektrifikaci autobusové linky č. 131 doufáme, že právě na Hanspaulku se také za pár let trolejbusem opět svezeme,“ dodává starosta Jakub Stárek (ODS).

Vlak zůstává prioritou

Stavba trolejbusového vedení rozhodně neznamená, že by město rezignovalo na železniční spojení do Kladna s odbočkou na letiště Václava Havla. Správa železnic v současné době hledá projektanta pro modernizaci úseku Veleslavín – Ruzyně, kde vznikne i nová zastávka v Liboci. Zároveň postupují přípravy i na dalších úsecích.

„Prioritou pro nás stále zůstává železniční spojení Letiště Václava Havla s centrem Prahy. Jeho realizace ale bude bohužel ještě nějakou dobu trvat. Stávající spojení autobusy je dlouhodobě zcela nevyhovující a nedělá Praze dobrou vizitku. Proto nyní považujeme pořízení kapacitnějších a ekologičtějších bateriových trolejbusů za nejkomfortnější možné řešení pro občany i turisty,“ doplňuje Pavel Fiala (TOP 09).

„Trolejbus sice není vlak, ale momentálně je to nejrychleji dostupný bezemisní hromadný dopravní prostředek, který je klíčovým prvkem plnění závazků, vyplývajících z klimatického plánu, ke kterému se Praha zavázala,“ říká zastupitel Miloš Vlach (Piráti). Není to ojedinělý názor.

„Doufám, že se po desítkách let skutečně dočkáme kolejového napojení ruzyňského letiště,“ uzavírá Ondřej Matěj Hrubeš.

zdroj Šestka, březen 2023