Místní obyvatelé se vyslovili pro přepažení ulice Pod Novým lesem

Na městskou část se postupně obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad hradním potokem s tím, že lokalitou projíždí velké množství aut, což s sebou přináší horší bezpečnost, sníženou kvalitu bydlení a další negativa. Radnice proto uspořádala mezi místními obyvateli anketu, kde se mohli vyjádřit, jaký způsob zklidnění dopravy by referovali.

Ankety se mohli účastnit pouze rezidenti z této lokality, kterých se problém bezprostředně týká, hlasovalo se online. Příležitost vyjádřit se využilo 180 obyvatel, rozhodovali se při tom mezi dvěma možnostmi: zachovat současný režim dopravy, nebo ulici Pod Novým lesem přepažit. Druhá možnost byla vyhodnocena jako nejúčinnější na zklidnění provozu. Radnice již dříve přistoupila k několika dílčím, bez větších obtíží realizovatelným úpravám, které měly za cíl dopravní zklidnění a tím snížení atraktivity průjezdu, jako je omezení maximální rychlosti jízdy na 30 kilometrů v hodině. Ty podpořila lokálními opatřeními, například úpravou průjezdu křižovatkou Nový lesík, použitím zpomalovacích prahů u křižovatky Nad Zahradnictvím a u zahrádkářské kolonie. Také sem umístila parkovací stání, pokrývající nejen poptávku po parkování, ale zužující šířku silnice, což je též jeden z principů zklidňování dopravy. Všechny tyto snahy se ukázaly jako neúčinné. Proto by mělo dojít k přepažení komunikace, ulice se tak rozdělí na dvě slepé ulice, v nichž zůstane zachovaný obousměrný provoz. Pro místní to sice bude znamenat o něco delší cestu, ovšem omezení tranzitní dopravy bude stoprocentní. Podporu měla tato varianta i v anketě.

Osmdesát procent pro přepažení
Mezi odpověďmi jasně převažovaly hlasy pro druhou variantu – získala 82%, oproti tomu zachování současného stavu si přálo jen 18% hlasujících, tedy 32 lidí. Argumentovali tím, že při současném stavu jsou sice autem lépe dostupné jejich bydliště i okolí, na druhé straně však uváděli, že dopady tranzitní dopravy, jako vysoký provoz, zvýšený hluk a větší nebezpečí pro chodce i auta jsou dále neudržitelné. Jen třinácti lidem – tedy zhruba sedmi procentům – na současné situaci nic nevadí a dopravu v ulici by zachovali, jak je. Většina lidí byla pro přepažení ulice Pod Novým lesem. Ti se mohli zároveň vyjádřit k tomu, kde by se mělo přepažení instalovat – zda u křižovatky Na Hradním vodovodu x Pod Novým lesem, nebo u domu Pod Novým lesem 20. Skoro polovina – 48 procent zvolila variantu uzavření na křižovatce, 40 procent bylo pro uzavírku u objektu číslo 20 a 12 procentům bylo jedno, kde se ulice přepaží. Argumenty, proč to udělat, byly v obou variantách stejné – nejčastěji jmenovali omezení tranzitní dopravy, zklidnění území, zvýšenou bezpečnost a snížení hluku. Někteří lidé si byli vědomi, že se s tím zhorší i dostupnost lokality jak pro místní, tak jejich návštěvy nebo kurýry. Více jich ale na této variantě nevidělo žádné minus. Výsledek ankety nyní poslouží městské části jako jeden z podkladů k úpravě dopravy v této lokalitě.

Článek vyšel v novinách Šestka 02/2025.