Návrat trolejbusů na Hanspaulku

Dopravní podnik plánuje vrátit bezemisní a tiché trolejbusy na Hanspaulku. Právě zde jezdily první trolejbusy v Praze, v roce 1936 zahájily provoz od svatého Matěje k Vozovně Střešovice. Nyní se vrátí na trasu linky 131 Bořislavka–Hradčanská.

Trolejové vedení bude vybudováno na přibližně polovině trasy linky 131, konkrétně v kopcovitém úseku Zelená–Bořislavka. Druhou polovinu trasy v Bubenči projedou trolejbusy na baterii. K návratu trolejbusů na Hanspaulku se o prázdninách konalo setkání zástupců dopravního podniku a radnice s občany. Co místní nejvíce zajímalo? Jak na otázky reagoval dopravní podnik? Zde jsou nejčastější otázky a odpovědi.

Schéma linky 51. Zdroj: DPP

Proč se vůbec vracejí trolejbusy na Hanspaulku?
Hanspaulka je rezidenční čtvrť a lidé si zde zaslouží dopravu, která nebude tolik znečišťovat ovzduší a obtěžovat hlukem. To přesně bateriové trolejbusy splňují. V místě, kudy projíždějí, neprodukují žádné lokální emise, a to ani emise oxidu uhličitého, ale ani další zdraví škodlivé látky. Pro srovnání, v roce 2023 autobusy na lince 131 ujely 523 913,45 kilometru a spotřebovaly 233 817 litrů nafty. Dle metodiky envimat.cz při této spotřebě vyprodukovaly 627 tun emisí CO2. To nasazením trolejbusů zmizí. Navíc je tento krok plně v souladu s klimatickými závazky hlavního města Prahy a platnou legislativou, podle které musí Dopravní podnik obnovovat vozový park autobusů bezemisními vozidly. Obyvatelé zde bude také méně obtěžovat hluk z dopravy, rozdíl poznají hlavně kolem zastávek a v ulici Na Pískách u zpomalovacích pruhů. Když trolejbus zastavuje a rozjíždí se v zastávkách nebo jede v nižších rychlostech, je oproti autobusu mnohem tišší.

Jak má vypadat nová měnírna? Nebude obtěžovat hlukem?
Měnírna se bude nacházet v prostoru mezi ulicemi Na Šťáhlavce a Na Míčánce. Aby co nejvíce zapadla do okolní zeleně, bude ze třech stran – západní, východní a jižní osazena popínavými rostlinami. Na rozdíl od původní podoby byla měnírna ještě více zapuštěna do terénu, přičemž obvodové zdivo je navrženo s vysokou hlukovou izolací. Dle aktualizované hlukové studie dosahuje hlučnost u nejbližšího domu v ulici Na Fišerce hodnot hluboko pod hranicí 30 decibelů, dokonce méně než 14 decibelů. Jen pro porovnání, běžná hodnota pouličního ruchu na tichém předměstí dosahuje hodnot 30 dB.

Kde bude třeba kácet stromy a keře a kolik?
Stavbu trolejového vedení nebude doprovázet žádné masivní kácení stromů. Dle povolení, které má Dopravní podnik k dispozici, by mělo dojít k vykácení šesti stromů, jejichž parametry vyžadují jednotlivé povolení – javor klen u terminálu metra Bořislavka, dvě třešně, které jsou součástí stromořadí v ulici Na Pískách, a tři jasany v místě budoucí měnírny. Dále dojde k odstranění náletové zeleně v místě budoucí měnírny, která je definována plošně, protože jednotlivé stromy a keře nedosahují rozměrů, které by podléhaly samostatným povolením. Při stavbě samotné však budou zásahy co nejvíc minimalizovány. V rámci akce dojde také k prořezání zeleně, která brání průjezdnému profilu vozidel na veřejné komunikaci. Tento krok ovšem není vyvolán stavbou trolejového vedení, ale měl by být ze zákona pravidelně prováděn správcem komunikace.

Veškeré informace najdete na stránkách
dpp.cz/spolecnost/nove-stavby/trolejbusove-trate/elektrifikace-linky-131.

Publikováno: Šestka 10/2024