Hlavní město České republiky se může těšit až na 200 moderních, 100% nízkopodlažních tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podepsal s vítězem veřejné zakázky, se Škoda Group (konkrétně se společností Škoda Transportation), osmiletou smlouvu na nákup 40 tramvají a opci na dodávku dalších až 160 vozů. Celková hodnota zakázky je bezmála 16,602 miliardy korun a jedná se o jednu z největších investic do nových tramvají v novodobé historii DPP. Prvních 20 nových tramvají by mělo do Prahy dorazit v prosinci 2025, dalších 20 vozů o rok později, do konce prosince 2026.
Škoda ForCity Plus Praha 52T je jednosměrná, pětičlánková, 100% nízkopodlažní tramvaj bez jediného schodu v celém salonu pro cestující včetně prostoru nad podvozky, v moderním designu, jehož autorem je tým designerů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Je dlouhá 32 metrů, vybavena celovozovou klimatizací s ekologickým chladivem, antikolizním systémem, automatickým počítáním cestujících, úsporným LED osvětlením interiéru i exteriéru, 70 polstrovanými sedačkami, z nichž je 44 po směru a 26 proti směru jízdy. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T se kapacita nových vozů zvýší o 33 cestujících, tedy o téměř 16 %. Cestující ocení nový informační systém šesti velkoplošných obrazovek na celou šíři uličky a intuitivnější ovládání tlačítek pro otevření dveří a signalizace k řidiči. To je krátký popis nové tramvaje, která poprvé vyjde do ulic Prahy v roce 2025.
„Na jednu stranu mám velkou radost, že Praha konečně nakoupí nové nízkopodlažní tramvaje. Na druhou stranu mě mrzí, že k podpisu smlouvy došlo až teď. Pokud by prioritou minulé vlády na magistrátě byly nové tramvaje, už mohly jezdit po nové trati na Dědinu. Možná bychom se tak vyvarovali stížnostem na hluk od starých té trojek, které dopravní podnik posílá především na linku 26,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu městské části Praha 6 a dodává: „S nástupem primátora Prahy Zdeňka Hřiba a jeho náměstka Adama Scheinherra v roce 2018 se povedlo postavit několik nových tramvajových tratí. Ale koupě nových vozů nebyla prioritou. Poslední nová tramvaj Škoda 15T byla dodána do Prahy v roce 2019 a objednání těchto vozů sahá do roku 2005 – éry Pavla Béma. Poté se Praha orientovala pouze na rekonstrukce morálně zastaralých vozů řad T3 a KT8. Výběrové řízení na nové vozy bylo vypsáno až ke konci jejich volebního období a nyní došlo k podpisu smlouvy na první a snad ne posledních 40 vozů Škoda 52T.“
S využitím TZ DPP