DPP vysoutěžil zhotovitele trolejbusové tratě na ruzyňské letiště

Infrastrukturu pro trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha postaví společnost Elektrizace železnic Praha za 354,5 milionů korun. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ji vysoutěžil ve veřejné zakázce v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Výstavba potrvá 15 měsíců, DPP ji plánuje zahájit ještě letos na konci listopadu.

V případě projektu elektrifikace autobusové linky č. 119 bude trakční trolejové vedení pokrývat zhruba 50 % její stávající trasy, na zbylém úseku trolejbusy pojedou v režimu na baterii. Trolejové vedení bude začínat ve stávajícím autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín, povede Evropskou ulicí a dále ulicí K Letišti, kde bude ukončeno před kruhovým objezdem u Terminálu 3. V opačném směru do centra se trolejbusy k trakčnímu vedení připojí v zastávce Terminál 3. Trakční vedení bude dále nepřerušovaně pokračovat až na konečnou v autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín. DPP tak vybuduje celkem 11,6 kilometrů trolejového vedení, kromě toho ale také nabíjecí místa v autobusovém obratišti Letiště Václava Havla Praha a v garáži Řepy, která bude domovem pro trolejbusy vypravované na tuto linku.

Kromě stavby trakčních stožárů, trolejového vedení a pokládky kabelové trasy v rámci výstavby tohoto projektu vzniknou také tři nové trolejbusové měnírny: v garáži DPP Řepy a dvě kontejnerové – na Nádraží Veleslavín a v autobusovém obratišti na Letišti Václava Havla Praha. Část trolejového vedení bude napájena také z nové měnírny Dědina, kterou DPP staví společně s novou tramvajovou tratí Divoká Šárka – Dědinská. DPP ji vybaví příslušnou technologií tak, aby mohla současně sloužit tramvajím i trolejbusům.

Elektrifikace autobusové linky č. 119 je zároveň zařazena do mezinárodního výzkumného projektu E-BRT, který je připravován v rámci evropského vědecko-výzkumného programu Horizon a koordinován ze strany Mezinárodního svazu veřejné dopravy UITP. Kromě prezentace a porovnání provozně-technologických parametrů velkokapacitních bateriových trolejbusů bude sledován energetický management provozu i nabíjení a možnosti jeho optimalizace.

Nesmírně mě těší, že se DPP podařilo projekt elektrifikace autobusové linky č. 119 připravit v extrémně krátkém čase včetně vysoutěžení vozidel. Rada hl. m. Prahy jej schválila ve druhé polovině září 2019 a po třech letech naší intenzivní práce na projekční přípravě můžeme začít stavět. Za to patří velké díky všem kolegům v DPP, kteří se na přípravě tohoto projektu podíleli,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

DPP na trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha bude nasazovat nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m. Jejich dodavatele DPP vysoutěžil letos v únoru. Celkem DPP nakoupí 20 vozidel tohoto typu. První by se měl v Praze objevit na konci příštího roku. Vzhledem k tomu, že se jedná o nový typ, který zatím není nikde v ČR v provozu, bude dodavatel muset s tímto vozidlem nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a následně dalších 20 tisíc v rámci zkušebního provozu s cestujícími, než bude homologován pro běžný provoz. „Předpokládáme, že část zkušebních jízd tohoto vozidla může být v případě potřeby realizována i na první trolejbusové trati mezi Palmovkou a Čakovicemi,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

TZ DPP