Bus pruhy pomáhají zrychlit hromadnou dopravu

Rekonstrukce několika ulic, uzavírka Lysolajského údolí a začátek školního roku – to vše způsobilo, že začátkem září se v ranní a odpolední špičce auta v ulicích téměř zastavila. Městská část Praha 6 proto na příjezdových komunikacích zavedla permanentní bus pruhy.

Cílem je především zrychlit hromadnou dopravu ve směru ze Středočeského kraje do centra Prahy a omezit kolony v oblasti Vítězného náměstí a Svatovítské, které trápí především místní obyvatele. „Jsem rád, že jsme společně se starosty okolních obcí našli řešení, které spočívá v posílení role příměstské a městské hromadné dopravy. To však nic nemění na tom, že stav dopravní nouze na Praze 6 nadále přetrvává,“ říká starosta Jakub Stárek (ODS).

Dlouhodobým cílem vedení radnice Prahy 6 je, aby lidé pro dopravu z okolních obcí na území šestky či do centra preferovali hromadnou dopravu. Úspora času ve vyhrazených pruzích může být velká. Pokud ho neblokují neukáznění řidiči, může podle Filipa Drápala, tiskového mluvčího společnosti ROPID, která organizuje pražskou hromadnou dopravu, jen v Evropské ulici činit 20 až 30 minut. Zároveň dodává, že permanentní bus pruhy vznikají po celé Praze, naopak ty s omezením na ranní a odpolední dopravní špičku mizí. „Podle našich zkušeností, je-li zavedení bus pruhu omezené jen na určitý čas, řidiči zákaz vjezdu více porušují, než když platí trvale. Proto máme tendenci měnit všechny bus pruh po celém hlavním městě na časově neomezené,“ dodává Filip Drápal.

Spolupráce s policií
Problémy s preferencí hromadné dopravy zpravidla vznikají už v Suchdole, neboť přes tuto část jezdí více aut než obvykle. Někteří řidiči také nedodržují zákaz vjezdu do pruhů vyhrazených pro hromadnou dopravu. „Proto jsme požádali městskou policii a Policii České republiky o zvýšený dohled nad respek­továním vyhrazených pruhů pro městskou hromadnou dopravu. Uvědomujeme si, že lidí, kteří budou do Prahy dojíždět za prací a vzděláním z okolních obcí, bude každým rokem přibývat, a proto je preference a maximální zvýhodnění hromadné dopravy nutností,“ říká radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).

Podle Zdeňka Kovandy, ředitele ­Městské policie obvodního ředitelství Prahy 6, jen za období od 1. srpna do 25. října 2024 městská police od­halila 119 přestupků týkajících se vjezdu do bus pruhů. Policie ČR podle své mluvčí provádí kontroly dodržování jízdy ve vyhrazených pruzích každý den, statistiku porušení si však nevede.

Jak však dodává zastupitel Tomáš Mandlík (TOP 09), kolony na Evropské vedou nejen k porušování zákazu vjezdu do pruhů pro autobusy: „Dlouhá kolona na Evropské bohužel podporuje tranzitní řidiče v objízdných trasách přes dříve dobře průjezdné sídliště Dědina, Ruzyň a Liboc. Jak celou situaci zhorší zpoplatnění parkoviště v obchodním centru Šestka, se dozvíme brzy…“ 

Bus pruhy na Evropské

Specifická situace s pruhy pro autobusy vzniká v Liboci v místě, kde ústí Vlastina ulice na Evropskou. Od letiště sem vede bus pruh, který mohou využívat nejen autobusy a vozidla integrovaného záchranného systému, ale také taxislužeb a cyklisté.

Před křížením s Vlastinou je ovšem doprava svedena balisety do jednoho jízdního pruhu. Poté autobusy přejíždějí na tramvajovou trať, odkud pokračují směrem k Vítěznému náměstí. Taxíky a cyklisté se řadí mezi ostatní auta.

Mnozí řidiči mají dojem, že svedením do jednoho pruhu se zde doprava zbytečně brzdí a bylo by lepší nechat dopravu ve dvou pruzích. Není to pravda. Nejen díky neukázněným řidičům
by se totiž blokoval přejezd autobusů na tramvajový pás a ty by nabíraly ještě větší zpoždění.

Místa, kde jsou bus pruhy non stop nově: Evropská, Roztocká a Podbabská
Místa, kde jsou bus pruhy non stop delší dobu: Svatovítská, Na Petřinách, Bělohorská, Ankarská, Patočkova, Jugoslávských partyzánů, Milady Horákové

Publikováno: Šestka 11/2024