Denně sleduji, jak se daří preferenci MHD. Zapojte se také

S úpravami BUS pruhů od začátku září pravidelně každé ráno sleduji situaci na příjezdech do Prahy 6. Do Prahy se vrátilo opět velké množství aut po prázdninách, které stěžují dopravu těm, kteří se rozhodli cestovat nejefektivnějším způsobem, tedy veřejnou dopravou. A zpoždění linek MHD nesleduji sám, činí tak v první řadě ROPID, starostové okolních obcí a samozřejmě obyvatelé celé oblasti. Budu rád, když se do monitoringu zapojíte také.

Nejlepší cestou, jak sledovat reálná data o zpoždění spojů Pražské integrované dopravy je jejich mapa na adrese: https://mapa.pid.cz/. Klíčovým parametrem u zpoždění autobusů je čas na příjezdech k metru a sledování, kde ke zpoždění dochází a kde k němu naopak nově nedochází.

Evropská

Po Evropské jezdí trolejbusová linka 59 z letiště a řada příměstských linek z Kladenska. Ze sledování to vypadá, že linka 59 jezdí po úpravách plynuleji a spolehlivěji. U linek ze Středočeského kraje je patrné, že zpoždění si přivážejí už ze středních Čech (z obcí a dálnice D7). Po průjezdnost BUS pruhu na Evropské je proto nejlepším identifikátorem linka 59.

Ze čtvrtečních i pátečních dat je viditelná spolehlivost linky 59, kde zpoždění se pohybuje většinou do 2 minut (z toho minutu už si přiváží z areálu letiště). U příměstských linek se zpoždění pohybuje kolem 10 až 15 minut, které si ovšem přiváží už ze středních Čech.

ráno 5. 9. 2024, zdroj: mapa.pid.cz
ráno 6. 9. 2024, zdroj: mapa.pid.cz

Horoměřická

Příjezd po Horoměřické je pro MHD obtížný, protože na tomto příjezdu není preference MHD. Od září tady k žádné změně nedošlo a čeká se ze strany hl. m. Prahy na rozšíření ulice o BUS pruhy. Toto rozšíření dlouhodobě podporuje Praha 6. V kolonách s osobními auty tak stojí autobusové linky od Nebušic, Horoměřic a Dolní Šárky. Zpoždění na příjezdu k metru se pohybuje kolem 12-20 minut, což opravdu nesvědčí veřejné dopravě. Zároveň je třeba sledovat, že zhruba polovinu zpoždění si přiváží linky 316 a 356 už z Horoměřic a Velkých Přílep, kde není zavedena preference MHD a autobusy tam stojí v kolonách s osobními automobily. Páteční provoz byl oproti čtvrtku znatelně lepší.

ráno 5. 9. 2024, zdroj: mapa.pid.cz
ráno 6. 9. 2024, zdroj: mapa.pid.cz

Roztocká – Podbabská

Pravděpodobně nejsledovanější a nejkritizovanější je doprava, která se sbíhá do ulice Podbabská. Tedy příjezd od Lysolají, Horoměřic, Suchdola a Roztok. Nejhorší situace byla asi v úterý, kdy měly autobusy kolem 8 až 10 minut zpoždění na příjezdech do Dejvic. V dalších dnech se situace zlepšovala. Dopravu na Suchdole komplikuje i chybějící Pražský okruh, který roky vedení Suchdola blokovalo a tak fakticky pro občany Suchdola není jiná cesta, než jet přes Podbabu kamkoliv do Prahy (i pokud chtějí na protější břeh, třeba do Bohnic, Kobylis, či na Černý most), a také pokud chtějí směrem na Liberec, Hradec Králové, Brno, či Písek. Naštěstí Pražský okruh už získal kladné stanovisko EIA, čímž se zlepšení komunikační síť napojením Suchdola na celý metropolitní region.

Situaci navíc komplikuje uzavírka Lysolajského údolí, kdy přes Suchdol jezdí více aut, než v minulosti. Podle informací zastupitele Lysolají má tato uzavírka skončit 19. září.

A jak to vypadalo s autobusy? Ve čtvrtek se pohybovalo zpoždění linek 107 a 147 na příjezdech do Dejvic kolem 4-7 minut v nejhorší špičce. V pátek bylo zpoždění kolem 1-3 minut. Zlepšení lze pozorovat i linek 340 a 350 ze Sedlce a Roztok. Spoje mají zpoždění v Praze 6 kolem 1-3 minut, ostatní zpoždění, kolem 8-10 minut nabírají už ve středních Čechách. Podobná situace je u lysolajských linek 160 a 355, které v Praze 6 mají zpoždění kolem 1-2 minut, ostatní zpoždění nabírají v Lysolajích kvůli uzavírce, případně už ve středních Čechách. I na tomto příjezd se v pátek doprava značně zlepšila. Ale rozhodně není vyhráno.

ráno 5. 9. 2024, zdroj: mapa.pid.cz
ráno 6. 9. 2024, zdroj: mapa.pid.cz

Tím to ale nekončí. Jak funguje preference MHD budeme sledovat všichni i v dalších týdnech a Ropid chystá i kompletní posouzení s předchozími obdobími. Pokud se chcete do sledování zapojit, sledujte mapa.pid.cz a posílejte screeny, jak vypadají reálné časy spojů na příjezdech do Prahy 6. Veřejná doprava musí jezdit spolehlivě a často, aby fungovala a byla používána.

V kontaktu jsem se starosty a zastupiteli okolních městských částí a obcí (např. Lysolaje, Suchdol, Roztoky, Tuchoměřice,…) a také s vedením pražského magistrátu a s Regionálním organizátorem pražské integrované dopravy.

Preference MHD, resp. veřejné dopravy vychází ze strategických dokumentů hl. m. Prahy a Středočeského kraje a postup Prahy 6 vychází ze zastupitelstvem vyhlášené dopravní nouze v roce 2019.