Ve výrobních halách plzeňského areálu Škoda Group začalo vypalování plechových dílů, ze kterých se postupně začne svařovat karoserie první nové tramvaje pro Prahu. Tím odstartovala výroba tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Tomu předcházela práce projektových týmů Škoda Group a Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jejímž výsledkem je dokončení finální podoby designu vozidla a výrobní dokumentace tramvají 52T pro Prahu. Pro potřeby testování a homologace budou nejdříve vyrobeny tři tramvaje. Následně bude zahájena sériová výroba.
Dalším důležitým milníkem ve výrobě tramvají bude první svařená a nalakovaná vozová skříň, která bude moct podstoupit nezbytné testy. Podle výrobního harmonogramu by to mělo být v průběhu třetího kvartálu tohoto roku. Do hotových karoserií technici následně nainstalují izolace, okna, kompletní technické vybavení včetně veškerých rozvodů, pak jednotlivé prvky interiéru, osadí dveře a další nezbytné prvky jako např. odbavovací a informační systém dle výrobní dokumentace.
„S rekordním rozvojem tramvajových tratí a plánovanou dostavbou tramvajového okruhu jde ruku v ruce také rozvoj vozového parku DPP. Na základě výsledku otevřeného výběrového řízení může Praha získat až 200 moderních vozů 52T, přičemž prvních 20 bude k dispozici již na konci roku 2025. Nové tramvajové vozy budou na špičkové technologické úrovni. Jedná se o 100 % nízkopodlažní tramvaje bez jediného schodu. Pro lepší komfort cestujících nebude chybět klimatizace s ekologickým chladivem a úsporné bude i vnitřní a venkovní LED osvětlení. Tramvaje budou navíc velmi tiché, takže nebudou působit ve městě rušivě. Dobře postaráno bude také o bezpečnost ostatních účastníků provozu, zejména chodců, a to díky chytrému antikoliznímu systému,” říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Podle harmonogramu výroby očekáváme dodání první hotové tramvaje 52T do Prahy na začátku roku 2025. Po jejím oživení bude možné na kolejové infrastruktuře v Praze zahájit testování a homologaci tohoto typu vozidla. Během první poloviny roku 2025 by se v Praze měla objevit ještě další dvě vozidla 52T, která budou rovněž sloužit k homologaci, v první fázi nicméně bez cestujících. Dodání všech prvních 20 tramvají 52T očekáváme dle smlouvy do prosince 2025,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
„Osobně doufám, že Praha využije celé opce na nové tramvaje a dojde k zásadní obměně vozového parku. Pořízení dvou stovek nových bezbariérových a klimatizovaných tramvají Škoda 52T by znamenalo možnost vyřazovat vysloužilé vozy z minulého století, které nesplňují představy o moderní MHD. Zároveň hlavní město má plány na nové tratě. V Praze 6 se jedná o prodloužení na Strahov, Suchdol, či do Bohnic a Kobylis. I to je důvod, proč je potřeba hodně nových tramvají,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu MČ Praha 6.
S využitím TZ DPP