Do Podbaby a Sedlce novým RegioPanterem

Zbrusu novým regionálním vlakem RegioPanter v barvách PID se ode dneška na lince S4 Praha-Masarykovo nádraží – Praha-Podbaba – Praha-Sedlec – Roztoky u Prahy – Kralupy nad Vltavou mohou svézt první cestující. Na trati začal zkušební provoz první jednotky v ostrém provozu. Do konce letošního roku zamíří na tratě v Praze, ve Středočeském a Ústeckém kraji celkem 22 nových jednotek RegioPanter PID, které navýší kapacitu příměstských elektrických vlaků o 4 950 míst. Tyto jednotky jsou plně klimatizované, bezbariérové a vybavené palubní Wi-Fi sítí. Jednotka číslo 640.234 vyjela z pražského Masarykova nádraží dnes v 09:12 hod.  

RegioPanter na lince PID S4. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš
RegioPanter na lince PID S4. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

„Každý den dojíždějí do práce nebo do škol ze Středočeského kraje do Prahy vlakem statisíce lidí. Náš národní dopravce pro ně nabízí stále lepší a komfortnější cestu i díky pořizování nových moderních jednotek, jakými jsou právě RegioPantery. Ty nabízejí vše, co moderní cestující očekává, klimatizací počínaje a možností nabít si  mobil nebo tablet konče. Jsem přesvědčen, že tyto novinky přivedou na českou železnici více cestujících,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

„Pro hlavní město je klíčové, aby co nejvíce lidí, kteří sem denně dojíždí, využívalo kolejovou dopravu, což uleví přetíženým pražským silnicím. Zásadní je tedy zvyšovat komfort cestujících v hromadné dopravě a průběžně modernizovat vozový park. Každá taková investice zvyšuje atraktivitu veřejné dopravy pro cestující. Proto chceme v Praze pokračovat v nákupu moderních dopravních prostředků, ale také ve výstavbě nové dopravní infrastruktury, jako jsou nové tramvajové tratě nebo metro D,“ uvedl 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. 

„Těší nás, že první RegioPantery vyjedou na linku vedoucí přes Prahu 6 – zastávky Podbaba a Sedlec. Kapacitní a moderní vlaky na lince S4 budou složit nejen občanům Podbaby a Sedlce, ale mají ambici zaujmout i pendlery, kteří do Prahy dojíždějí z Kralupska a Roztocka nesmyslně osobními automobily. Snad je nové vlaky zlákají k většímu využívání železnice,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, radní pro dopravu městské části Praha 6.

Od prosince 2024 budou nové RegioPantery nasazeny na linku S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, kde budou spoje ve špičce v úseku mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou vedeny ve dvojité trakci s kapacitou až 450 míst k sezení a v méně frekventovaném úseku z Kralup nad Vltavou do Ústí nad Labem a zpět  bude pokračovat jen jeden RegioPanter. Druhou linkou obsluhovanou novými vlaky bude spojení R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora, která v novém konceptu nabídne celodenní rychlé cestování ze všech měst a obcí mezi Poříčany a Kolínem do hlavního města.

RegioPanter na lince PID S4. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš
RegioPanter na lince PID S4. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

Dvacet dva jednotek řady 640.2 RegioPanter pro PID je součástí kontraktu na výrobu celkem 60 vlaků pro České dráhy. Jejich maximální rychlost je 160 km/h, výkon 2 040 kW, hmotnost více než 150 tun a délka 79,4 metrů. Od jednotek pro jiné regiony se středočeské „Pantery“ odlišují v interiéru, kde je na přání objednatele vyšší počet míst 1. třídy. U RegioPanterů PID se nachází na obou koncích vlaku v oddílech za stanovištěm strojvedoucího a nabízejí ve vyšší kategorii dohromady 16 míst k sezení, což je dvojnásobek oproti ostatním jednotkám stejné řady. Celkem pak nabízejí RegioPantery PID 225 míst k sezení.

S využitím TZ ČD