Pro cestující, kteří jezdí MHD, je klíčové, aby jejich přestupy byly co nejpohodlnější a nejrychlejší, a to ideálně s garancí návaznosti. ROPID (Pražská integrovaná doprava) a DPP (Dopravní podnik hl. m. Prahy) se proto snaží tuto potřebu naplnit, avšak ne vždy je to možné. Podívejme se na aktuální stav garantovaných a negarantovaných přestupů v Praze.
Denní – garantované:
- Běchovice obousměrně (163 x 221) (bez DP)
- Dolní Počernice večer (109 x 163) (bez DP)
- Družná ve směru ZC od cca 21:30 (190 x 139)
- Kukulova ve směru ZC od cca 21:30 (180 x 184)
- Lipence obousměrně (241, 242, 243)
- Nad Klamovkou směr Strahov od cca hod (149, 191)
- Letňany oba směry od cca 21:00 (195 x 140 (58))
- Vyskočilova směr Brumlovka od cca 21:30 (124 x 170)
Mimo to pak ještě existuje několik návazností (negarantovaných) daných pouze jízdním řádem (autobusy na sebe nečekají), jako například na stopě linky 229, kterou křižují linky 111 a 227 a v brzkých ranních hodinách na ni navazují a v pozdních večerních navazují od ní.
Denní – negarantované:
- Bořislavka večer (A x 161, 312)
- Ciolkovského obousměrně PD ráno a večer + SN (225×26 (resp. ráno 20)
- Dejvická večer obousměrně (A x 180)
- Dejvická večer (107, 108, 116, 147, 149, 160)
- Hradčanská večer (A x 131)
- Kukulova ve směru ZC do cca 21:30 (180 x 184)
- Luka ZC od cca 21:30 (B x 225) obousměrně (174 x B)
- Motol ve směru DC (180×184)
- Na Knížecí večer (B x 120, 137, 167, 191, 231)
- Nádr. Veleslavín ZC (A x 119)
- Nemocnice Motol večer (A x 180, 184)
- Nové Butovice obousměrně večer a SN (B x 142, B x 184)
- Smíchov. nádr. večer (B x 118, 125, 129, 190, 196, 197, 241, 244)
- Stadion Strahov obousměrně večer a SN (176 x 143 resp. 149)
- Zličín večer obousměrně (B x 180)
„Rádi bychom za ROPID viděli vyšší využití vzájemných garancí, nicméně aktuálně je jejich počet limitován množstvím výluk a dalších provozních úprav, při nichž mají projektanti omezený prostor garantované návaznosti udržovat. Na rozšíření počtu návazností jsme tedy zatím nenašli s DPP shodu,“ uvádí Filip Drápal, vedoucí odboru marketingu a tiskový mluvčí ve společnosti ROPID.
Důležité je vědět, že do jízdních řádů denních linek garance nejsou uváděné, protože se nich častěji mění jízdní řády, které je obtížnější dodržet. Z tohoto důvodu jsou garance uváděné zejména u nočních spojů, kde je možnost jejich trvalého dodržování téměř stoprocentní.
„Popravdě je škoda, že v jízdních řádech nejsou uvedené zmíněné garantované přestupy formou poznámky. Řidiči autobusů na sebe čekají, ale cestující nemají žádnou informaci o tom, že přestup stihnou i přes to, že autobus jede drobně opožděn,“ říká dopravní publicista a radní pro dopravu v Praze 6 Ondřej Matěj Hrubeš.