Koncem měsíce mají začít jezdit tramvaje až do zastávky Dědina. Ve špičce dokonce každé čtyři minuty. Jaké změny s sebou ještě zprovoznění tramvajové tratě přinese?
Na prodloužené trase mezi Divokou Šárkou a konečnou zastávkou Dědina přibydou ještě tři stanice – Vlastina, Sídliště Na Dědině a Ciolkovského. Po nových kolejích zatím budou jezdit pouze denní linky číslo 20 a 26. První spoje vyjedou čtvrt hodiny před pátou hodinou, poslední půlhodinu po půlnoci. V ranní a odpolední špičce by měl činit interval čtyři minuty, dopoledne pět minut a po dvacáté hodině deset minut. V sobotu a v neděli přes den jsou jízdní řády sestavené tak, aby interval činil 7,5 minuty.
Noční linka 91 bude prozatím končit v zastávce Divoká Šárka. „Čekáme na měření hluku. Pokud jejich výsledky vyjdou ve prospěch noční linky, bude prodloužena až na Dědinu. Do té doby mohou cestující využívat autobus 910, který i nadále bude jezdit Vlastinou ulicí,“ vysvětluje Filip Drápal, tiskový mluvčí Ropidu, který organizuje pražskou MHD.
Změny v autobusových linkách
⟶ linka 108 bude od Dejvické zkrácena do zastávky Divoká Šárka
⟶ linka 191 zůstane beze změny vedena Vlastinou ulicí a lidé tak z Dědiny neztratí přímé spojení na Petřiny a dále do Prahy 5 a opačným směrem na letiště a do OC Šetka
⟶ linka 225 bude ukončena od Velké Ohrady v zastávce Sídliště Na Dědině a její intervaly ve večerních hodinách a o víkendech budou koordinovány s linkou 26 tak, aby na sebe navazovaly a dalo se mezi nimi přestupovat bez velkého čekání.
„Děkuji všem obyvatelům Prahy 6, především těm v Liboci, Ruzyni a na Dědině, za velkou trpělivost s omezeními, které vznikají při výstavbě. Rok a čtvrt je za námi a věřím, že tramvaje, které zajistí přímé spojení Dědiny s centrem Prahy, budou zaslouženým přínosem,“ říká radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
„Obyvatelé Dědiny se těší především na konec stavebních prací, protože žít rok a čtvrt na staveništi s veškerým diskomfortem, který to přineslo, nebylo nic příjemného,“ reaguje Kateřina Giedraitis z Dědinské party. A doplňuje, že hlavní město stále nepostavilo slibovaný parkovací dům, proto minimálně parkovací peklo bude na Dědině ještě pokračovat.
Povede tramvaj ještě dál?
Podle plánů hlavního města Prahy by zastávka Dědina mohla být konečnou jen několik let. V létě totiž rada hlavního města souhlasila s tím, aby začaly přípravy na prodloužení tramvajové tratě z Dědiny až na Dlouhou Míli k OC Šestka. Smyčka Dědina už s budoucím odbočením směrem k Pražskému okruhu počítá, proto tady nebudou třeba žádné velké stavební úpravy. Pražský okruh trať překříží po mostu, který je postavený, neboť s prodloužením tramvaje se počítalo už při stavbě okruhu, a následně se obloukem stočí do Fajtlovy ulice. V prostoru dnešních zastávek autobusů u OC Šestka bude zastávka Nádraží Dlouhá Míle, za kterou vznikne nové obratiště. Stavba začne nejdříve v roce 2027.